De eerste elektrische Mercedes-Benz eActros op de Belgische wegen.
Nieuws

De eerste elektrische Mercedes-Benz eActros op de Belgische wegen.

De eerste Mercedes-Benz eActros in België: Van Mieghem Logistics test batterijaangedreven elektrische vrachtwagen.

  • Transport- and logistiekspecialist Van Mieghem Logistics start praktijktests met de Mercedes-Benz eActros.
  • Van Mieghem gebruikt een vrachtwagen van 25 ton om onder meer farmaceutische producten en voeding te verdelen.
  • Het ruilkoetswerk met elektrische koeling van Schmitz Cargobull garandeert een emissievrij koeltransport.

Brussel – Mercedes-Benz zet zijn praktijktests met de batterijaangedreven Mercedes-Benz eActros voort. De zuiver elektrische vrachtwagen wordt voor het eerst ingezet door een Belgische logistieke onderneming, meerbepaald Van Mieghem Logistics. Het familiebedrijf, dat zich specialiseert in internationaal transport en nationale distributieservices, test de eActros op zijn dagelijkse distributieroutes tot 200 kilometer rond zijn hoofdkwartier in het Belgische Saintes.

De Mercedes-Benz eActros zal in eerste instantie worden gebruikt om farmaceutische producten te leveren aan ziekenhuizen en verzorgingstehuizen. Andere toepassingen volgen binnenkort. De vrachtwagen met een laadvermogen van 25 ton en een rijbereik van ongeveer 200 kilometer is uitgerust met een gekoeld ruilkoetswerk van Schmitz-Cargobull, dat eveneens elektrisch en dus emissievrij werkt. De batterijen van de vrachtwagen worden ‘s nachts opgeladen in het magazijn van de onderneming.

Peter Brock, CEO van Mercedes-Benz Trucks Belgium & Luxembourg: “De eActros wordt al sinds 2018 intensief getest door klanten in Duitsland, Zwitserland en Nederland. We zijn trots om de eerste zuiver elektrische eActros nu ook in België te kunnen testen met de hulp van Van Mieghem Logistics, een hoog aangeschreven logistieke onderneming in het land.”

Laurent Van Mieghem, directielid van Van Mieghem Logistics: “De bescherming van natuurlijke rijkdommen maakt integraal deel uit van onze bedrijfsactiviteiten. Daarom hebben we al geïnvesteerd in zonnepanelen op het dak van ons nieuwe magazijn en onderzoeken we de installatie van windturbines op onze terreinen. Dat zou ideaal zijn om in de toekomst zelf energie op te wekken om onze elektrische vrachtwagens en logistieke magazijnen van stroom te voorzien. Onze belangstelling in CNG- en LNG-vrachtwagens was altijd relatief beperkt omdat zij nog steeds fossiele brandstoffen gebruiken. Een zuiver elektrische vrachtwagen zien we echter wel zitten. En als logistiek bedrijf met een vloot die voor 90 procent uit Mercedes-voertuigen bestaat, spreekt het voor zich dat we erg enthousiast waren om deel te nemen aan de praktijktests met de Mercedes-Benz eActros. Dit geeft onze onderneming de kans om een CO2-neutrale transportoplossing te bieden die aan onze duurzaamheidswaarden beantwoordt en ons een lengte voorsprong geeft op het gebied van moderne en milieuvriendelijke technologie.”

De eActros die door Van Mieghem Logistics wordt ingezet, heeft een ruilkoetswerk van het type W.KO COOL van Schmitz Cargobull. Dat biedt een geoptimaliseerde isolatie voor een energiezuinig transport van gekoelde goederen. Met zijn robuuste constructie leent het zich bovendien voor intensief dagelijks gebruik. De zuiver elektrisch aangedreven koeleenheid werkt volledig emissievrij en werd speciaal ontworpen voor gebruik in de sector van het distributietransport. De koetswerken zullen – ook in de tweede testfase – grotendeels worden aangeleverd door Schmitz Cargobull.

Boris Billich, Lid van de Raad van Bestuur van Schmitz Cargobull: “Schmitz Cargobull draagt actief bij tot de ontwikkeling van milieuvriendelijkere en duurzamere transportconcepten. Het emissievrije gekoelde ruilkoetswerk W.KO Cool is het succesvolle bewijs van deze inspanningen. We zijn tevreden en vereerd dat Van Mieghem Logistics het samen met de eActros gebruikt.”

Sinds 2020 is de eActros toe aan de tweede fase van zijn praktijktests in het kader van de zogeheten ‘Innovation Fleet’. Een van de vele bevindingen van de praktijktests is dat het rijbereik van de eActros (ongeveer 200 kilometer) perfect realistisch is, ongeacht de vracht, de route of de topografie. Qua beschikbaarheid en prestaties in het stadsverkeer, op snelwegen of op secundaire wegen moet de eActros in geen enkel opzicht onderdoen voor een conventionele dieselvrachtwagen. De koelsystemen voor de lading, maar ook voor de airconditioning – allebei elektrisch geregeld – werken zowel bij extreme hitte als winterse omstandigheden zonder enige beperking. De bestuurders zijn erg tevreden met het royale koppel over het hele toerentalbereik. Ook de fluisterstille werking en de aangename, vloeiende rijervaring spreken hen bijzonder aan. Met een proactieve rijstijl kan de bestuurder bovendien heel wat elektrische energie recupereren door bijvoorbeeld op de motor te remmen. Het rempedaal wordt dan nog maar zelden gebruikt.

De eActros neemt het onderstel van de Mercedes-Benz Actros over. De architectuur van het voertuig werd echter volledig aangepast aan een elektrische aandrijving en bevat heel wat specifieke onderdelen. Twee elektromotoren in de buurt van de wielnaven van de achteras verzekeren de aandrijving met een vermogen van 126 kW per stuk en een maximumkoppel van 485 Nm per stuk. Dat vertaalt zich in 11.000 Nm per stuk na de transmissieverhouding, waardoor de prestaties van de eActros erg dicht aanleunen bij die van een klassieke vrachtwagen. Lithium-ionbatterijen van 240 kWh leveren de energie voor de eActros. Naargelang het beschikbare laadvermogen kunnen de batterijen in minder dan drie uur volledig worden opgeladen (80 kW).

De ontwikkeling van en tests met zware elektrische vrachtwagens in distributietransport worden deels gefinancierd door het Duitse Federale Ministerie van Milieu (BMU) en deels door het Federale Ministerie van Economische Zaken en Energie (BMWi) in het kader van het Concept ELV²-project.

Het seriemodel van de eActros zal in verscheidene opzichten superieur zijn aan het prototype, met name qua rijbereik, vermogen en veiligheid. De eActros zal worden gelanceerd met twee en drie assen. De serieproductie gaat in 2021 van start in de fabriek van Wörth aan de Rijn. Daarnaast zal Daimler Trucks het voertuig integreren in een holistisch ecosysteem dat ook adviesservices met betrekking tot elektrische mobiliteit omvat. Voorbeelden daarvan zijn routeanalyses, controles op eventuele subsidies, ondersteuning voor operationele fleetintegratie en de ontwikkeling van duurzame laadinfrastructuuroplossingen.

Omhoog